7. november 2018

Noter Koncert 6

Toke Møldrup og Katrine Gislinge (se program her)

Cellisten Toke Møldrup er modtager af det prestigefyldte Dronning Ingrids Hæderslegat, samt Augustinus Fondens Jubilæumsbevilling 2017-2020. Han er prisvinder ved flere internationale konkurrencer og har spillet koncerter i store dele af verden, i bl.a. Weill Recital Hall at Carnegie Hall, Wigmore Hall, Musikverein Wien, Dai-ichi Seimei Hall, Tokyo m.m. Solist med de fleste danske symfoniorkestre og en hyppig gæst i danske musikforeninger, bl.a. med kollegerne Lars Bjørnkjær og Katrine Gislinge i Den Danske Klavertrio. Han har optrådt som solist med de fleste danske symfoniorkestre under dirigenter som Aldo Ceccato, Sanntu Rouvali, Lan Shui og Joshua Weilerstein, og har spillet ved festivaler såsom Bergen Festspillene, Lincoln International Chamber Music Festival, Monte-Carlo Spring Arts Festival og Oberstdorf Musiksommer. Hans store interesse for celloens udvikling gennem tiderne afspejler sig i serien af udgivelser: den anmelderroste indspilning af Bachs suiter for solocello, som udkom i 2018, udgivelsen “Cello Libris” – den nulevende amerikanske komponist Geoffrey Gordons samlede værker for cello, der udkommer i 2019, samt de samlede indspilninger af Beethovens og Brahms’ sonater med pianisterne Yaron Kohlberg og Katrine Gislinge, som udkommer i 2019-20. Toke Møldrup er desuden fortsat med til at udvikle cellorepertoiret gennem samarbejder med mange nulevende komponister, blandt dem den europæiske premiere på John Williams’ cellokoncert, Svend David Sandströms Nordiske Messe, Geoffrey Gordons cellokoncert og Christian Winther Christensens koncert for cello og accordeon.

Toke Møldrup har for tiden orlov fra sit job som solocellist i Copenhagen Phil for bedre at kunne varetage sine mange solistiske opgaver. Han er siden 2005 lærer på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han selv studerede hos professorerne Morten Zeuthen og Tim Frederiksen. Desuden Konzertexamen fra Hochschule für Musik, Karlsruhe, samt privatstudier hos bl.a. Hans Jensen (Northwestern School of Music), Valter Despalj (Zagreb Academy of Music) og Alban Berg Kvartetten i Wien og Köln.

Han spiller på en David Tecchler cello, Rom 1697, venligst udlånt til ham af Augustinus Fonden.

 

Katrine Gislinge

Igennem de sidste tre årtier har Katrine Gislinge etableret  sig som én af Skandinaviens førende og mest markante pianister, og med sin formidable udtryksvilje og exceptionelle indlevelse i musikken placerer hun sig, som én af de absolut mest markante og interessante kunstnere i Danmark.

Gislinges  tolkninger er præget af en sitrende følsomhed, hvor hver eneste lille detalje i musikken får stor betydning, men samtidig samler sig i en klar og fremadrettet strøm. Med sine hænder, i sit musikerskab formår hun at skabe den fuldendte balance mellem det mest skrøbelige og det mest direkte, og når man lytter til hende, går man ind i et musikalsk rum af ”berusende sensualitet” – som en anmelder beskrev det.

Katrine Gislinges repertoire spænder fra Bach til den allernyeste musik, og hun formår på en smuk og fascinerende måde at få sit personlige, følsomme spil til at give farve og ekstra dimensioner til hver eneste af klaverrepertoirets stilperioder.

I de seneste år har Gislinge især markeret sig som en overlegen fortolker af Mozarts klaverkoncerter, og om hendes fortolkning af Mozarts klaverkoncert nr. 9, ”Jeunehomme” skrev en anmelder: ” Og med Katrine Gislinge ved tangenterne fik man ikke bare en suveræn tolkning i teknisk-virtuos forstand, men også åbnet porten til musikkens himmel, ganske enkelt fordi Gislinge er en beåndet pianist.”

Den foreløbige kulmination af Gislinges arbejde med Mozarts koncerter kom i foråret 2018, hvor hun – sammen  med den svenske ”Stenhammar Quartet” – på Alba Records udgav sine fortolkninger af tre af Mozarts klaverkoncerter (nr. 11-13). Udgivelsen vagte berettiget opsigt med strålende anmeldelser – ”Gislinge is unaffected and inviting. This is a quality in music-making that cannot be taught.” (Huntley Dent, ”Fanfare Magazine”)

Ved siden af Mozart ligger hovedvægten i Katrine Gislinges programmer i det klassiske klaverrepertoire – Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin, Brahms, Debussy; men i de seneste år er der sket en udvidelse af hendes repertoire. Både nyere musik – Rachmaninov, Gershwin etc. – og den allernyeste musik er blevet en naturlig del af hendes koncerter. Naturlig, fordi hun formår at lægge den samme dedikation og fortolkning i de værker af førende danske komponister som Per Nørgaard og Bent Sørensen (der begge har dedikeret værker til hende), som hun lægger i det klassiske repertoire. Om en opførelse af sidstnævntes ”Nocturner” på Trondheim Kammermusikfestival skrev anmelderen, Andrew Mellor:  ”Gislinge tapped the pained beauty of this music in a way it was hard to imagine any other pianist getting close to.”

Gislinge har samarbejdet med musikere og dirigenter som, Gustavo Dudamel, Gidon Kremer, Augustin Dumais, Jin Wang , Kurt Sanderling, Andreas Brantelid med flere. Og spillet på festivaler som, Lockenhaus, Bergen, Trondheim, Cervantino, London, radio France Montpellier – samt i koncertsale som Carnegie Hall, Concertgebouw mm.

Katrine Gislinge har et omfattende virke som kammermusiker både på kammermusikfestivaler og som fast medlem af ”Den Danske Klavertrio”, der fra starten af deres samarbejde har høstet stor anerkendelse.