07/11/2018

Noter Koncert 6

Christine Bernsted og Ramez Mhaanna

(Se koncertprogram her)

Christine Bernsted og Ramez Mhaanna

Christine Bernsted og Ramez Mhaanna (foto: Julia Severinsen)

Den danske violinist Christine Bernsted (1994) har markeret sig som prisvinder ved adskillige internationale violinkonkurrencer, herunder 1. priser i konkurrencer, der har ført til hendes debut i Berliner Philharmoniens Kammermusiksaal, i Weill Recital Hall i Carnegie Hall og i Royal Albert Hall.

I 2018 vandt hun 1. prisen i Melbourne International Violin Competition i Australien, i 2020 vandt hun 2. pris i Den Danske Strygerkonkurrence og i 2021 1. pris i Concorso Internazionale Città di Treviso. Christine har modtaget prestigefyldte priser og stipendier såsom Léonie Sonning Talentpris i 2019, Bente Calbergs Legat og Carl Nielsen & Anne Marie Carl-Nielsen Talentpris i 2019. I 2020 var hun solist med Aarhus Symfoniorkester i Beethovens Violinkoncert, som blev transmitteret i P2.

Christine fik sin bachelorgrad ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København hos professor Tim Frederiksen. Hun fortsatte sin kandidatgrad hos sin mentor professor Eszter Haffner i den wienske violintradition med dens fokus på tonekvalitet, klangfarver og stærk stilistisk sans sideløbende med omfattende studier i Wien hos Gerhard Schulz og Boris Kuschnir. Christine studerer nu i solistklassen hos professor Eszter Haffner ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og som postgraduate studerende på Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien.

Hun har medvirket i solo- og kammermusik koncerter på fremtrædende musikfestivaler i Danmark som f.eks. Copenhagen Summer Festival og Bornholms Musikfestival, i koncertsale såsom Tivolis Koncertsal, DR Koncerthuset, Musikhuset Århus, Glyptoteket og Davids Samling og har turneret i Østrig, Italien, Norge og USA.

Pianisten Ramez Mhaanna (1992) har taget sin bachelorgrad på Gnesins Musikakademi i Moskva og sin kandidatgrad på det Kongelige Danske Musikkonservatorium hvor han på nuværende tidspunkt studerer i solistklassen.

Mhaanna har en omfattende koncertvirksomhed bag sig, og har optrådt i mange dele af verden, bl.a. har han turneret i over 20 koncertsale i Kina og optrådt som solist med orkester i Danmark og Kina. I Danmark har han bl.a. optrådt i Tivolis Koncertsal, Musikhuset Århus og Konservatoriets Koncertsal. I Kina har han bl.a. optrådt i flere Steinway Arts Centre i det nordlige Kina samt La Plantation i Beijing, Yangzhou Concert Hall, Harbin Opera House, Qingdao Concert Hall for blot at nævne nogle få. I 2021 var Ramez solist med Århus Symfoniorkester med Prokofievs første klaverkoncert samt i Sverige med Nordisk Kammerorkester med Beethovens første klaverkoncert.

Han har vundet priser ved internationale musikkonkurrencer såsom 1st International Vienna Music Competition og Musica Classica i Rusland, samt modtaget talentpriser såsom Soning Talentpris 2019 og Carl Nielsens Talentpris 2020.

Hans internationale baggrund (dansk, russisk og libanesisk) har givet ham en mangesidig og bred musikalsk erfaring: I den russiske skole ved professor Vera Nosina har der været fokus på teknik og musikalsk frasering, mens der på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium ved Amalie Malling har været fokuseret på klangfarve, formning af værker og detaljer i fortolkning.

Koncertprogram

Brahms’ 2. violinsonate er komponeret i en meget produktiv periode for Brahms. Den betragtes som den mest lyriske af de tre violinsonater og udstråler glæde og omfavnelse fra begyndelsen til slutningen. Sonaten blev komponeret i sommeren 1886, som Brahms tilbragte i det naturskønne område ved Thunersee i Schweiz. Musikken udtrykker derfor også de nærliggende naturoplevelser.

Ysaÿe komponerede sine seks soloviolinsonater for at udvikle violinteknikken og dens udtryksmuligheder, og kan i den forbindelse ses som en videreførelse af Paganinis Capricer for soloviolin, hvor teknikken ligeledes forfines og besværliggøres. I den 3.sonate mødes man af dissonansklange, dæmoniske dobbeltgreb og virtuose udtrykselementer og selvom sonaten repræsenterer en meget højt teknisk sværhedsgrad, udtrykte Ysaÿe et særligt ønske om, at det i sidste ende er musikken og dens budskab, der er det vigtigste. Således udtalte han: “A violin master a thinker, a poet, a human being, he must have known hope, love, passion and despair, he must have run the gamut of the emotions in order to express them all in his playing”.

Fantasien er komponeret over Schuberts egen “Sei mir gegrüsst!” fra 1822 som rød tråd:
Indledningen skifter flittigt mellem dur og mol. Man får siden en ungarsk inspireret kanon a la Joseph Haydn og i slutningen nogle overordentlig livfulde variationer over hans fem år tidligere sang. Uropførelsen i januar 1828 blev en katastrofe. Koncertsalen tømtes lige så langsomt for tilhørere og stod helt bogstavelig tom til sidst.  Hændelsen har givet fantasien ry som “skønne spildte kræfter” og formentlig medvirket til dens relative fravær på violinisternes repertoire. Musikken er ikke desto mindre rig på kvaliteter: Flere af melodierne virker sært velkendte selv ved første lyt. Fantasien er næsten som et symfonisk “program” og et romantisk mareridt for de udøvende musikere.

Christine Bernsted