Noter om de medvirkende

1. koncert

Concerto Copenhagen spillede sine første koncerter i januar 1991 og har siden udviklet sig til Skandinaviens førende ensemble inden for tidlig musik og et af de mest spændende og innovative barokorkestre i verden. Originale fortolkninger og en stærk evne til at kommunikere med publikum er blandt Concerto Copenhagens kendetegn – den gamle musik gøres vital, relevant og nutidig.
I 1999 blev den internationalt anerkendte cembalist og kammermusiker, Lars Ulrik Mortensen, tilknyttet som ensemblets kunstneriske leder. Gennem årene har ensemblet samarbejdet med mange af tidens store internationalt kendte kunstnere inden for den tidlige musik som f.eks. Emma Kirkby, Andreas Scholl, Jordi Savall og Alfredo Bernardini, som er ensemblets 1. gæstedirigent.
Siden primo 2015 har Karl Aage Rasmussen været fast tilknyttet Concerto Copenhagen som ensemblets huskomponist. Concerto Copenhagens CD-indspilninger og DVDproduktioner har haft stor international bevågenhed og er blevet belønnet med adskillige prestigefyldte priser.

2. koncert

Ulla Munch (mezzosopran) er en respekteret og anerkendt fortolker af barokkens vokalmusik. Kantater af Telemann, Buxtehude, Bach og Carissimi er et kernerepertoire, som Ulla nyder at formidle i samarbejde med Danmarks bedste barokmusikere. Det har ført til samarbejde med Concerto Copenhagen, Ensemble Zimmermann og Enghave Barok. Som solist og ensemblemusiker har Ulla medvirket på CDer med Ensemble Seraphim og derudover medvirket i talrige CD-indspilninger med DR Vokalensemblet.
Kirsebergskvartetten blev dannet i 2004 og har siden koncerteret rundt om i danske og svenske kirker og musikforeninger. Ensemblet består af violinisterne Jens Solgaard og Maria Solgaard Holm, cellisten Kjeld Lybecker Steffensen og cembalisten Leif Meyer. Musikerne spiller på originalinstrumenter og medvirker jævnligt i forskellige barokensembler i Øresundsregionen.
Jens Solgaard (barokviolin) har studeret violin hos Niels Christian Øllgaard og Sakari Tepponen på Vestjysk Musikkonservatorium. Derefter privatstudier i Paris og London. Udover sit virke i Originalerne.org deltager Jens Solgaard jævnligt i produktioner med Enghave Barok, Ensemble 1700 samt Concerto Copenhagen.
Maria Solgaard Holm (barokviolin) har studeret på musikerlinjen på Malmö Musikhögskola og har desuden studeret hos Sakari Tepponen på Vestjysk Musikkonservatorium. Hun arbejder som freelanceviolinist og spiller i Ensemble 1700, Concerto Copenhagen samt kammermusik i kirker i Øreundsregionen, bl.a. i Trinitatis Kirkes Barokensemble.
Kjeld Lybecker Steffensen (barokcello) er uddannet hos Henrik Brendstrup på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium (DKDM) i København og studerede herefter barokcello og opførelsespraksis hos David Watkin i London. Siden sin tilbagevenden til Danmark spiller han fast i bl.a. Trinitatis Kirkes Barokensemble og Enghave Barok. For nylig tog han initiativ til at danne barokensemblet Originalerne.org. Leif Meyer (cembalo) er uddannet som organist hos professor Hans Fagius på DKDM og har desuden studeret cembalo hos Karen Englund og Lars Ulrik Mortensen.
Leif Meyer har optrådt i ind- og udland med ensembler som Concerto Copenhagen, Leipziger Kammerorchester og The Harp Consort og har medvirket ved talrige CD-indspilninger. Siden 2011 har Leif Meyer været tilknyttet DKDM som timelærer i generalbas.

3. koncert

Tresafinados guitarist Torsten Borbye Nielsen blev født i 1962 på Bornholm, nærmere bestemt i Bodilsker, hvor han også voksede op. Torsten er student fra Rønne Statsskole, hvor han, mens han gik på det allerførste musiksproglige hold, bl.a. skrev korværket ”Mild time” med tekst af Jørgen Gustava Brandt, som senere blev indspillet af Århus Kammerkor og udgivet på CDen ”Lige nu”.
Fra 1982 til 1992 studerede han på DKDM med guitar som hovedfag og afsluttede med en meget anmelderrost debutkoncert i 1992. Sideløbende med sit musikervirke har han virket som komponist, og hans musik, som er indspillet på en række CDer, favner bredt: fra prisbelønnede salmer over kormusik til nordisk og keltisk inspireret folketone. Og i en helt anden genre: en stor produktion af brasilianske choros, som er så helstøbte, at selv brasilianske musikere tager dem på repertoiret. Til koncerten på Bornholm har Torsten Borbye Nielsen komponeret et helt nyt værk, ”Nocturne”, som er skrevet med udgangspunkt i den bornholmske vuggevise ”Vizzeliroa”. Værket er skrevet til Tresafinado, og Torsten fortæller, at han i arbejdet med kompositionen har haft trioens musikalske kulturmøde i tankerne, idet han lader inspiration fra den spanske musiktradition møde den bornholmske folkevise. Værkets første del har et rytmisk præg, som melodisk henter inspiration fra fragmenter af vuggevisens tema og forener det med den såkaldt frygiske skala, som netop er så karakteristisk for meget spansk musik. Den bevægelige første del slutter åbent, inden musikken falder til ro på den smukke bornholmske folkemelodi.
Om Tresafinado har jazzviolinisten Sven Asmussen udtalt: ”Tresafinado har givet mig den fineste og mest underholdende koncertoplevelse i mange år. …smittende charme og blændende
virtuositet.”

4. koncert

Jonathan Algot Swensen, født 1996, en af de yngste danske cellister, vandt guldmedalje ved Berlingske Klassiske Musikkonkurrence 2012, Øresunds solistpris i både 2011 og 2015, og 1. pris i Stockholms Internationale Musikkonkurrence. Han vandt Den Danske Strygerkonkurrence samt P2 Talentprisen i 2016, og i 2017 fik han Léonie Sonnings Talentpris. Den unge cellist studerer ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Toke Møldrup, som vi kender fra bl.a. Den Danske Klavertrio.
Jonathan begyndte at spille cello i en alder af syv år. Da han var 13, deltog han i Menlo Music Festival i Californien, hvor han opdagede, at han var mindre dygtig end sine amerikanske musikvenner. De var gået igennem en hård skole og træning. Han erkendte pludselig meningen med øvning og selvdisciplin, uden samtidig at miste glæden ved at spille, udtaler han selv. Musik har altid været en del af Jonathans liv med en mor, som er violinist, og en far, som er både dirigent og violinist. Som seksårig sad han i koncertsalen og hørte sin far dirigere Elgars cellokoncert med Ralph Kirschbaum som solist. Der opstod den første kærlighed til celloen som instrument.
”Musik er så meget mere end toner. Du kan udtrykke så mange ting på vidunderlig vis igennem musikken. Jeg synes den fedeste oplevelse, når man spiller musik, er at have en følelse af, at jeg har opnået noget med koncerten. At jeg har opnået noget personligt, og opnået noget overfor publikum. Der er ikke nogen federe følelse end at vide, at koncerten gik sindsygt godt og at publikum elskede det. Jeg har spillet nogle koncerter, hvor jeg har følt at jeg har oplevet det, og det er lidt af en adrenalin-afhængigheds-skabende følelse. Jeg vil gerne have mere af det.”
Elias Holm er født i 1996 og har spillet klaver siden han var seks år gammel. Begyndte at spille klaver hos Mark Schneider og fortsatte i 2008 hos pianist og tidl. docent ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM) Tove Lønskov. I 2013 startede Elias på DKDM hos Amalie Malling, hvor han afsluttede sit andet år af sin bachelor. I februar 2015 bestod Elias optagelsesprøven på Universität der Künste i Berlin og har siden oktober gået på bacheloruddannelsen hos prof. Klaus Hellwig.
Elias har vundet flere danske konkurrencer, herunder guld i Berlingske Klassiske Musikkonkurrence og Steinway Festival, og modtog Grand Prix i den internationale klaverkonkurrence Music Without Limits i Litauen i 2013.

5. koncert

Marie-Luise Bodendorff er født i Augsburg (Tyskland) i 1983. Hendes helt usædvanlige talent medførte en tidlig optagelse på Hochschule für Musik i Karlsruhe i en alder af ti. Som seksårig begyndte Marie-Luise at spille koncerter. Hendes første offentlige optræden var med Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim i 1989.
Fra 2002 til 2007 studerede Marie-Luise Bodendorff med den russiske pianist og pædagog prof. Vladimir Krainev ved Hannover Universitet for musik, drama og medier. Videregående studier fra 2007 til 2013 hos prof. Christopher Oakden i Hannover, et forløb, som afsluttedes med højeste karakter. Derefter fulgte en milepæl på hendes kunstneriske rejse: Solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM) hos den svenske pianist og komponist prof. Niklas Sivelöv. I juni 2014 tog Marie-Luise Bodendorff diplom som solist og debuterede officielt i Tivolis Koncertsal. I 2013 blev Marie-Luise Bodendorff inviteret til at spille for kongehuset på Chateau de Caix. Her startede hun et samarbejde med ”Nordic String Quartet”, der senere blev kendt i hele Danmark som ”Nordic Piano Quintet”.
Marie-Luise Bodendorff er nu bosat i København og underviser som timelærer i klaver på DKDM.
I 2017 har Marie vundet tre internationale konkurrencer: En 3.pris ved ”London Grand Prize Virtuoso” 2017, en 2. pris ved Concorso Internationale ”Premio Vittoria Caffa Righetti”, Italien og en 1. pris ”Assoluto” ved Concorso Internazionale ”Musica Insieme”, Italien 2017 .

6. koncert

Koppel & Søn er navnet på et livslangt musikalsk fællesskab med rødder i et kunstnerisk dynasti af musikalske Koppel’er. Repertoiret spænder vidt og er fortrinsvis komponeret af de to generationer Koppel, som begge er musikere med lange, vidtfavnende karrierer. De to har spillet sammen en menneskealder og såvel far som søn har ladet sig inspirere af mange forskellige musikalske udtryk og genrer.
Anders Koppel (født 1947) er kendt for sin ikoniske orgellyd i Savage Rose, som var Danmarks første store internationale rockband, og som mangeårigt medlem af verdensmusikorkesteret Bazaar sammen med Peter Bastian og Flemming Quist Møller. Han er en overordentlig produktiv og brugt komponist, som stadig kan opleves live, nu bag tangenterne i fast ensemble med sønnen Benjamin i Koppel & Søn, og er fortsat en aktiv komponist. Han har skrevet musik til flere end 200 film, 20 balletter, 40 koncerter for solist og symfoniorkester samt en lang række kammermusikværker.
Benjamin Koppel (født 1976) er kendt som allestedsnærværende og virtuos saxofonist og komponist. Han har samarbejdet med en lang række store jazznavne såsom Phil Woods, Kenny Werner og Brian Blade, har udgivet knap 50 albums som solist, har medvirket på flere end 100 andre og er medforfatter til bogen ”Ud af musikken – Sådan forklarer man musik for en kat”. Benjamin Koppel har indspillet med Joe Lovano, 2 0 1 8 117. sæson BORNHOLMS MUSIKFORENING Kapelvej 31 · 3700 Rønne · Tlf. 27 63 44 22 www.bornmus.dk Paul Bley, Charlie Mariano, Bobby Watson, Larry Goldings, Jack DeJohnette m.fl. Og så modtog han i 2011 den franske ridderorden L’Ordre des Arts et des Lettres for sin indsats for udviklingen af fransk og international kultur.

7. koncert

Eskær Trioen har netop nu 20 års jubilæum og er et af de førende og mest populære ensembler på den danske kammermusikscene. Trioen er kendt for deres medrivende og engagerede samspil og har givet utallige koncerter herhjemme og i udlandet. De bevæger sig frit i hele triolitteraturen fra de ældste værker til nykompositioner, hvoraf flere er tilegnet dem. Eskær Trioen har stor succes med deres CD-indspilninger, der alle er blevet anmelderrost internationalt. Indspilningerne har vundet priser som P2prisen for ”Årets Klassiske Udgivelse” og ”most outstanding CD of the month” i det internationale musikmagasin ”The Strad”. Senest har de indspillet alle Brahms’ klavertrioer. Disse vægtige hovedværker inden for triolitteraturen hører til Eskær Trioens absolutte favoritværker.
Julie Eskær begyndte sine violinstudier hos Michael Malmgren og fortsatte dem hos professor Milan Vitek på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium (DKDM). Julie Eskær har været solist med adskillige orkestre i Danmark og i udlandet, bl.a. Ålborg Symfoniorkester, Tivoli Symfoniorkester, Det Belgiske Radioorkester, Østrigske Kammerfilharmoni, Københavns Kammersolister og Radiounderholdningsorkesteret, hvor hun desuden er 1. koncertmester.
Emilie Eskær er uddannet hos prof. Asger Lund Christiansen og på DKDM hos prof. Torleif Thedeen. Videre studier i solistklassen hos prof. Frans Helmerson på Musikhochschule Köln. Hun har deltaget i mesterkurser hos verdensberømte cellister som Ralph Kirshbaum, William Pleeth og Janos Starker.
Charlotte Thaning, pianist. Uddannet fra Det Fynske Musikkonservatorium og fra DKDM hos Rosalind Bevan og Amalie Malling. Hun er en særdeles efterspurgt kammermusiker og akkompagnatør og har optrådt ved utallige koncerter i Danmark og udlandet. Hun har